شهره لرستاني چرا تغيير جنسيت داد؟ واكاوي علل تغيير جنسيت

۱۶۸ بازديد

تغيير جنسيت شهره لرستاني چه زماني رخ داده است؟ چرا مازيار لرستاني دست به چنين اقدامي زده است؟ در اين مقاله مي‌خواهيم با معرفي مقدماتي اين هنرمند، به واكاوي علل تغيير جنيست او بپردازيم و با احتمالات و نظرياتي كه او بيان كرده است بيشتر آشنا شويم.



شهره لرستاني و قضيه تغيير جنسيت او
تغيير جنسيت شهره لرستاني يكي از مهم‌ترين اتفاقات در زندگي اين هنرمند است. مازيار لرستاني كه قبل از عمل تغيير جنسيت، به شهره لرستاني معروف بود، به عنوان يكي از بازيگران، فيلم‌نامه نويسان و نيز كارگردانان در ايران شناخته مي‌شود كه در سال 1365 توانست با اولين بازي در فيلم اغر بخير وارد سينما شود. به طور خلاصه راجع به مشخصات اين هنرمند مي‌توان گفت:

نام و نام خانوادگي: شهره صالحي لرستاني | مازيار لرستاني
متولد: تهران ايران
تاريخ تولد: 31 خرداد ماه سال 1345
پيشه: بازيگر، كارگردان و فيلم‌نامه نويس
سال‌هاي فعاليت: از سال 1364 تاكنون


در دوره پيش از تغيير جنسيت شهره لرستاني، او آثار و فعاليت‌هاي متعددي در زمينه هنر داشته است. تحصيلات خود را از رشته كارگرداني تئاتر در دانشگاه تهران در سال 1369 تكميل كرده و سپس در مقطع ارشد نيز در رشته فيلم‌نامه نويسي تحصيل كرد. سپس فعاليت هنري خود را از سال 1364 در تئاتر شروع نمود و رفته رفته با نمايش‌هاي دانشجويي كسب تجربه كرد تا زماني كه اولين تجربه رسمي كاري خود را در سال 1370 در فيلم “نياز” با كارگرداني عليرضا داوونژاد شروع نمود. در ادامه فعاليت‌هاي خود 2 سال بعد كارگرداني تئاتر حرفه‌اي برنامه‌هاي مختلفي را برعهده گرفت.

از جمله اثرهاي موفقيت آميز وي مي‌توان به نمايش سلطان مار، فيلم با خانمان در سال 1399، روزهاي ابدي در سال 1398، ما فرشته نيستيم در سال 1393 اشاره نمود. چه قبل از تغيير جنسيت شهره لرستاني و چه در زمان كنوني، او تاكنون ازدواج نكرده است و در اين رابطه نيز مطلب خاصي را منتشر ننموده است.

 

علت تغيير جنسيت شهره لرستاني چيست؟
تغيير جنسيت شهره لرستاني اولين بار در تاريخ 22 تيره ماه سال 1401 اتفاق افتاد كه او آن را در رسانه اينستاگرام اعلام عمومي كرده و نام خود را به مازيار تغيير داد. اعلام اين كار با يك متن متفاوت از سوي اين كاربر اعلام شده است كه مي‌توانيد آن را در لينك زير مشاهده كنيد:

با انتشار اين خبر، مردم و كاربران واكنش‌هاي بسياري از خود نشان دادند اما با اين وجود، بازيگران از اين كار او در غالب موارد حمايت كردند. در رابطه با علت اين كار مي‌توان به چند نكته اشاره كرد كه عبارتند از:



به طور كلي، شهره لرستاني معروف به مازيار لرستاني در سال‌هاي اخير با تيپ و استايل مردانه‌اي رفت و مد مي‌كرده است.
او همچنين نامي با عنوان “ودود” را نيز براي خود انتخاب كرده بود كه يك نام منحصر به فرد ولي مردانه است. در نهايت نيز اين نامگذاري به مازيار تبديل شد.
او در اولين پست اينستاگرام جديد خود مي‌گويد كه سال‌ها خودش نبوده است و اكنون خود واقعي خود را نشان داده است. او در اين پست گفته است: من سالها خودم نبودم و حال ديگر من مازيار هستم، خود واقعي كه چند دهه كشته بودم.”
با توجه به توضيحاتي كه او در اكانت اينستاگرام خود بيان كرده است، اين فرد هويت سابق خود را مانند دردي توصيف كرده است كه از كودكي همراهش بوده است. با توجه به اين جمله مي‌توان گفت كه او از دوران گذشته نسبت به جنسيت خود علاقه‌اي نداشته است.


ريشه يابي عميق‌تر تغيير جنسيت شهره لرستاني به عنوان يك زن به جنسيت مرد، آن هم پس از 56 سال زندگي كردن، به عنوان يك فرد هنرمند و عاقل، جاي بحث بسيار عميقي دارد. در اين رابطه نيز مي‌توان به چند نكته اشاره كرد كه عبارتند از:

يكي از مشكلاتي كه ممكن است برخي از افراد داشته باشند، ديسفورياي جنسيتي است كه در آن فرد از تطابق جنسيتي خود از بدو تولدش احساس بي‌قراري مي‌كند. اين اصطلاح از سال 2013 رواج يافته است و براي درمان آن نياز به هورمون درماني، روان درماني و نيز جراحي‌هاي تطبيقي است.
برطبق آماري كه ده سال پيش منتشر شده است، از آن زمان سالانه 270 نفر در ايران قصد تغيير جنسيت داشته‌اند. اولين تغيير جنسيت مربوط به 26 سال پيش است كه زني به نام خاتون ملك آرا پس از كسب اجازه از امام خميني توانست اجازه شرعي آن را دريافت كند. اين فتوا براي آن دسته از افرادي كه مشكلات خاصي دارند، بلامانع است.


از سوي ديگر جامعه مردسالار نيز در افزايش رغبت به اين كارها بي تاثير نيست. دست درازي‌ها، ناتواني‌ها و القاي احساسات منفي نسبت به زنان كه حتي در رسانه‌هاي بين المللي نيز شاهد آن هستيم، منجر شده است تا بار رواني منفي بسيار گسترده‌اي ايجاد شود. با همه اين عوامل، شاهد آن هستيم كه عده‌اي از افراد به عمل تغيير جنسيت رو مي‌آورند.

 

نظر شهره لرستاني در مورد تغيير جنسيت چيست؟
در رابطه با تغيير جنسيت شهره لرستاني، مي‌توان به اولين نظر او پس از اعلام اين كار اشاره كرد كه در آن مي‌گويد: با احترام به تك تك شما، من 56 سال با اسم شهره لرستاني زندگي كردم و هنوز هم در شناسنامه من هست تا بروم قانونا منتقلش كنم اما از آنجايي كه عرفا و شرعا من ديگر زن نيستم، طبق قانون صريح اسلام و شرع جاري و ساري در مملك و فقه و مسائل قانوني كه ان شالله طي خواهد شد در ماه هاي آينده، اميدوارم بتوانم باز هم در آينده، در زير سايه بزرگان سينماي ايران خدمت كنم به مردم كشورم و اين دردي را كه از بچگي با خودم داشتم به درمان برسانم. در واقع شادي و نشاط خودم را در قالب ديگري به مردم منتقل بكنم.



در يكي ديگر از ويديوهاي متفاوت ديگري كه از سوي اين خواننده ضبط شد، او مي‌گويد هيچ چيز از تلاش‌‌هاي خالصانه‌اي كه انسان‌ها مي‌كنند در اين جهان گم نمي‌شود. تمام تلاش‌ها و بودن با اصالت و با شرافت آدم و وفادار بودن به ذات خودت اين‌ها گم نمي‌شود و بالاخره در يك جايي نتيجه مي‌دهد.

با توجه به اين نوع توضيحات مي‌توان به وضوح مشاهده كرد كه ماجراي تغيير جنسيت شهره لرستاني يك امر دروني و خودخواسته از سوي اين بازيگر است و نمي‌توان آن را تصميمي دانست كه اين فرد آن را در يك روز، يك ماه يا حتي يك سال گرفته است. به همين خاطر مي‌توان نظر شهره لرستاني راجع به تغيير جنسيتش را يك پوئن مثبت ارزيابي كرد كه در راستاي رسيدن به خود واقعي و بودن با اصالتش انجام شده است.

لازم به ذكر است كه پيش از تغيير جنسيت شهره لرستاني نيز از ميان هنرمندان، سامان (فرزانه سابق) ارسطو نيز به عنوان يك بازيگر زن كه نقشي را در فيلم “سربازهاي جمعه” داشته بود، در سال 1387 نيز تطبيق جنسيت خود را انجام داد.جوان ايراني (irjavan.com)

 

شهره لرستاني چرا تغيير جنسيت داد؟ واكاوي علل تغيير جنسيت

قرص‌های تقویتی آقایان یکی از راه‌های موثر برای بهبود سلامت عمومی و افزایش توانایی جنسی می‌باشند. این قرص‌ها معمولاً حاوی ترکیبات مختلفی از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی، عصاره‌های گیاهی، و گاهی اوقات مواد مختلف دیگر مانند آمینواسیدها می‌باشند. ویتامین‌ها و مواد معدنی که در این قرص‌ها استفاده می‌شوند، به تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش سطح انرژی، و بهبود عملکرد عضلات کمک می‌کنند. همچنین، برخی از این محصولات شامل مواد گیاهی با خواص آنتی‌اکسیدانی هستند که به مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو و پیشگیری از زندگی با استرس کمک می‌کنند.

 

همچنین، برخی از قرص‌های تقویتی برای آقایان به منظور بهبود عملکرد جنسی طراحی شده‌اند. این محصولات ممکن است حاوی عناصری مانند رادیکال‌های آزادها، آمینواسیدهای مختلف یا مواد گیاهی با خواص آفرینش هورمون جنسی باشند. با این حال، قبل از مصرف هر گونه قرص یا مکمل تقویتی، توصیه می‌شود که شخص به مشورت با یک پزشک متخصص مراجعه کند تا از اینکه محصولات مورد استفاده با ویژگی‌های جسمی و سلامت عمومی فرد سازگاری داشته باشند، اطمینان حاصل کند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.