وای فای دایرکت چیست؟

۱۲۰ بازديد

Wi-Fi Direct چیست و چگونه کار می کند؟

شاید تا چند سال پیش، اتصال دستگاه های تلفن به یکدیگر برای اشتراک گذاری اطلاعات تنها از طریق بلوتوث یا اینترنت امکان پذیر بود. اما امروزه امکان برقراری چنین ارتباطی حتی بدون بلوتوث و اینترنت نیز وجود دارد و حتی می توان از چنین عملکردهایی در انواع چاپگرها استفاده کرد. این در سایه Wi-Fi Direct اتفاق می افتد. اگر نمی دانید وای فای دایرکت چیست؟ مزایای آن و نحوه تنظیم Wi-Fi Direct در چاپگر چیست، این مقاله را تا حد امکان با دقت بخوانید.

وای فای دایرکت چیست؟

Wi-Fi Direct فناوری است که به دستگاه های ما امکان می دهد بدون مودم، آداپتور یا روتر به صورت بی سیم ارتباط برقرار کنند. این فناوری چاپ، اشتراک گذاری، مشاهده محتوا در دستگاه ها و شبکه های دیگر و حتی انجام بازی ها را بسیار آسان و راحت می کند. به این ترتیب تلفن‌های همراه، دوربین‌ها، چاپگرها، رایانه‌های شخصی و رایانه‌های بازی می‌توانند در هر زمان و بدون نیاز به اینترنت یک شبکه Wi-Fi ایجاد کنند.

Wi-Fi Direct چگونه کار می کند؟

استفاده از Wi-Fi Direct بسیار ساده است. زیرا این فناوری مبتنی بر وای فای معمولی است با این تفاوت که نیازی به اینترنت و مودم بی سیم ندارد.

کاربر به عنوان یک نقطه دسترسی عمل می کند و سیگنالی را به دستگاه های موجود در منطقه ارسال می کند. به آنها اجازه می دهد بدانند که می توانند با هم ارتباط برقرار کنند. برخی از دستگاه ها به طور خودکار متصل می شوند، در حالی که گاهی اوقات برای افزایش امنیت نیاز به وارد کردن شماره یا پین روی صفحه دارید. در بسیاری از موارد، ممکن است از شما خواسته شود که یک کد QR را اسکن کنید.

معایب Wi-Fi Direct از نظر امنیت

به اشتراک گذاری داده ها از طریق اینترنت همیشه با خطرات امنیتی همراه است، اما اتصال Wi-Fi Direct به پروتکل های امنیتی مانند WPS (Wi-Fi Protected Setup) و پروتکل های WPA/WPA2 (Wi-Fi Protected Access) متکی است. بنابراین می توان آن را به عنوان یک راه آسان برای اتصال ایمن دو دستگاه در نظر گرفت.

تفاوت Wi-Fi و Wi-Fi Direct چیست؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم، برای استفاده از فناوری Wi-Fi Direct نیازی به روتر، مودم بی سیم و شبکه اینترنت ندارید. در حالی که اتصال به Wi-Fi نیاز به وجود دستگاه های فیزیکی و اینترنت دارد. این تفاوت را می توانیم به عنوان تفاوت اصلی بین Wi-Fi و Wi-Fi Direct در نظر بگیریم. اما تفاوت های دیگری نیز بین این دو فناوری وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

Wi-Fi Direct ایمن تر و هوشمندتر از Wi-Fi است زیرا از پروتکل های WPS و رمزگذاری WPA2 پشتیبانی می کند. زیرا از روش رمزگذاری WEP در فناوری Wi-Fi استفاده می شود که نشت و ناامن است.

فناوری Wi-Fi Direct در یافتن دستگاه‌ها و خدمات نزدیک بهتر است.

در هر دوی این روش ها، یک دستگاه مسئولیت مدیریت و کنترل دستگاه های دیگر را بر عهده می گیرد. اما به طور قطع می توان گفت که روش اتصال مستقیم در این حالت کارآمدتر عمل می کند و احتمال خطا و تداخل به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

تفاوت Wi-Fi Direct و بلوتوث چیست؟

اولین و رایج ترین روش ارسال اطلاعات به دستگاه های مجاور بدون نیاز به سیم و سایر تجهیزات، بلوتوث بود. اگرچه Wi-Fi Direct مشابه بلوتوث کار می کند، اما قدرتمندتر است. این فناوری می تواند حجم زیادی از داده ها را حدود ده برابر سریعتر از بلوتوث انتقال دهد. به همین دلیل این روش به بهترین گزینه برای تبادل اطلاعات بین کاربران تبدیل شده است.

کدام دستگاه ها از Wi-Fi Direct استفاده می کنند؟

از نوامبر 2011، Digital Living Network Alliance (DLNA) فناوری Wi-Fi Direct را در به‌روزرسانی دستورالعمل‌های خود گنجانده است.

مایکروسافت این فناوری را از ویندوز 8 تا تمامی نسخه های ویندوز 10 پشتیبانی می کند. در سال 2013 اولین کنسول بازی به نام «xbox1» از این قابلیت بهره برد. مجهز به سیستم عامل اندروید با وای فای دایرکت از نسخه 2.3. کاربران اپل نیز از این شرکت ها در اشکال مختلف AirDrop و AirPlay استفاده می کنند، هرچند که ویژگی های مشابهی دارند.

سایر دستگاه‌های سخت‌افزاری مانند ماوس، صفحه‌کلید، هدست‌های بی‌سیم و چاپگرها از فناوری Wi-Fi Direct استفاده می‌کنند. اکثر تلویزیون های هوشمند از نسخه کمی متفاوت از Miracast (یک استاندارد بی سیم مبتنی بر Miracast Wi-FiDirect) استفاده می کنند.

چگونه Wi-Fi Direct را روی چاپگرها تنظیم کنیم؟

می توانید دستگاه های مختلف را با استفاده از فناوری Wi-Fi direct به چاپگر متصل کرده و فایل را برای چاپ با آنها به اشتراک بگذارید.

مراحل مستقیم اتصال Wi-Fi به چاپگرهای وای فای HP

1- وارد قسمت Devices and Printers کامپیوتر خود شوید.

2- روی Add Printer or Scanner کلیک کنید.

3- روی Show Wi-Fi Direct printers کلیک کنید.

4- ابتدا گزینه ای که با Direct شروع می شود و سپس مدل چاپگر خود را انتخاب کنید.

مدل چاپگر مستقیم اچ پی

5- روی Add Device کلیک کنید.

6- پس از اینکه پین ​​WPS در رایانه ظاهر شد، پین را در کنترل پنل چاپگر یا در برگه اطلاعات چاپ شده در حین راه اندازی جستجو کنید.

7- شماره شناسایی شخصی (PIN) خود را در عرض 90 ثانیه وارد کنید، سپس برای تکمیل اتصال روی "بعدی" کلیک کنید.

توجه: اگر پین منقضی شده است، کامپیوتر را مجددا راه اندازی کنید و سپس مراحل نصب چاپگر را انجام دهید.

دسترسی به پین ​​WPS برای چاپگرهای HP

8- اگر پیام وضعیت Driver Unavailable ظاهر شد، برای دانلود و نصب درایور چاپگر HP به support.hp.com/us-en/drivers/printers مراجعه کنید.

درایور چاپگر HP در دسترس نیست

9- پس از درخواست فایل ابتدا روی File کلیک کرده و در نهایت پرینت بگیرید.

10- چاپگر خود را از لیست انتخاب کرده و روی print کلیک کنید.

Step Wi-Fi یک راهنمای گام به گام برای Canon Wi-Fi است

1- هنگامی که چاپگر روشن است، دکمه منو را فشار دهید.

2- دکمه های بالا و پایین را برای اتصال به شبکه فشار دهید سپس OK را فشار دهید.

3- گزینه تنظیمات اتصال را پیدا کرده و OK کنید.

4- نام چاپگر نمایش داده شده را بررسی کرده و OK کنید.

هنگامی که دستگاه ها را از طریق Wi-Fi متصل می کنید، این نام برای شناسایی چاپگر روی دستگاه نمایش داده می شود.

تنظیم نام چاپگر Canon

5- گزینه Direct connection را انتخاب و تایید کنید.

اتصال مستقیم به چاپگر کانن

6- در این صفحه کامپیوتر شما، نام چاپگر و رمز عبور شما ظاهر می شود که باید با لپ تاپ یا موبایل به چاپگر متصل شوید.

چگونه گوشی خود را از طریق Wi-Fi Direct به چاپگر متصل کنیم؟

اگر قصد دارید مستقیماً از تلفن خود وصل شوید، کافی است Wi-Fi خود را روشن کنید، نام چاپگر مورد نظر را جستجو کنید و رمز عبور را برای اتصال به دستگاه وارد کنید. پس از انجام این مراحل، با نصب برنامه مربوط به چاپگر بر روی تلفن همراه خود فایل مورد نظر را باز کرده و گزینه اشتراک گذاری را انتخاب کنید. در نهایت تنظیمات لازم را انجام داده و دکمه چاپ را فشار دهید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله با ماهیت وای فای دایرکت و مزایای آن آشنا شده باشید و توانسته باشیم به تمامی سوالات شما در مورد راه اندازی وای فای دایرکت در چاپگرها پاسخ دهیم. در صورتی که در انجام هر یک از مراحل فوق به مشکلی برخورد کردید می توانید جهت رفع آن با همکاران ما تماس بگیرید. برای خرید پرینتر با قابلیت وای فای دایرکت نیز می توانید به صفحه فروشگاه چاپگر ما در لینک زیر مراجعه کرده و از قسمت فیلتر ویژگی ها روی گزینه وای فای دایرکت که زیرمجموعه اتصالات است کلیک کنید. سمت راست، به منظور نمایش لیست چاپگر مورد نظر.

مشاهده متن کامل: https://avafarhang.com/wi-fi-direct-printer-setup/

عدم روشن شدن وای فای در گوشی ممکن است به دلایل مختلفی باشد. یکی از دلایلی که چرا وای فای گوشی روشن نمی شود، ممکن است مشکلات نرم‌افزاری باشند. گاهی اوقات برنامه‌ها یا سیستم عامل گوشی ممکن است با خطاهایی روبرو شود که به صورت مستقیم تأثیر بر روی وای فای داشته باشند. در این صورت، راه‌حل‌هایی مانند ریستارت گوشی، به‌روزرسانی سیستم عامل یا پاک کردن حافظه نهان ممکن است بهبود آورند. همچنین، اطمینان حاصل کنید که حالت هواپیما فعال نباشد، زیرا این حالت ممکن است وای فای را غیرفعال کند.

علاوه بر مشکلات نرم‌افزاری، مشکلات سخت‌افزاری نیز ممکن است باعث عدم روشن شدن وای فای شوند. بررسی کنید که آیا دستگاه وای فای خود روشن و قابل مشاهده است. همچنین، مطمئن شوید که در تنظیمات گوشی، وای فای فعال باشد و به درستی به شبکه مورد نظر متصل شده باشید. اگر با این تدابیر همچنان مشکل حل نشد، ممکن است بهتر باشد به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کرده و مشکلات سخت‌افزاری احتمالی را بررسی کنید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.