پرینتر جوهر افشان چیست و چگونه کار می کند؟

۸۵ بازديد


امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی ابزارهایی طراحی و تولید می شود که بر امور اداری تاثیر می گذارد. چاپگر جوهر افشان یکی از دستگاه های ذکر شده است که از پرکاربردترین و پرکاربردترین چاپگرها به شمار می رود. در مقاله چاپگر جوهر افشان چیست؟ نوشته آوای فرهنگ آریا می خواهیم به صورت جامع و مفصل درباره این دستگاه با شما صحبت کنیم. از تاریخچه ساخت و استفاده از این دستگاه تا بهترین نمونه های موجود در بازار. اگر قصد خرید چاپگر را دارید و هنوز شک دارید که کدام چاپگر برای شما بهترین است، این مقاله را از دست ندهید!

تاریخچه چاپ جوهر افشان

تاریخچه چاپ جوهر افشان و اولین استفاده از آن به دهه 1950 برمی گردد. در دهه 1970، چاپگرهایی طراحی و فروخته شدند که می توانستند انواع تصاویر و اسناد تولید شده توسط کامپیوتر را با وضوح بالا چاپ کنند. برندهای معروفی مانند اپسون، اچ پی و کانن از جمله شرکت هایی هستند که امروزه نقش مهمی در تکامل و توسعه چاپ جوهرافشان ایفا کرده اند و در عرصه فناوری امروزه درخشیده اند.

چاپگر جوهر افشان چیست؟

با توجه به ویژگی هایی که ارائه می دهند، این چاپگرها مقرون به صرفه تر از چاپگرهای ماتریس نقطه ای هستند و اپسون، اچ پی و کانن همیشه با یکدیگر رقابت می کنند. برندهای ذکر شده معتقد بودند که اگر مردم توانایی خرید چاپگر جوهرافشان را ندارند، بهتر است یک چاپگر ماتریس نقطه ای بخرند!

بنابراین، توسعه و طراحی چاپگرهای جوهرافشان بیش از یک دهه طول کشید. البته مقرون به صرفه بودن این دستگاه تنها موضوعی نبود که متخصصان کانن و اچ پی در این سال ها به آن پرداختند، بلکه یکی از مهمترین مسائل نیز بهبود کیفیت چاپ و کنترل جریان جوهر به دستگاه بود. کاغذ. در طول فرآیند توسعه این دستگاه.

تکنولوژی چاپ جوهرافشان

در طول دو دهه گذشته، تحلیلگران گفته اند که فناوری چاپ دیجیتال دستخوش تغییرات مثبت شده است. جالب توجه است که فناوری چاپ جوهر افشان در طول سال ها سالانه 11 درصد در سطح جهانی رشد کرده است که بستگی به توسعه کیفیت و انواع جوهر دارد. پیشرفت های این فناوری عبارتند از:

جوهرهای مبتنی بر آب به گونه ای ساخته می شوند که می توان از آنها برای چاپ تصاویر بزرگ استفاده کرد.

در طی این فرآیند جوهرهای پیگمنت پایه آب نیز معرفی شدند که می توان از آنها برای افزایش دوام و ماندگاری بهتر چاپ استفاده کرد.

تنوع رنگ های به کار رفته در این دستگاه نیز بهبود یافته است; بنابراین امروزه چاپ دیجیتال عکس توسط چاپگرهای جوهرافشان با مدیریت رنگ بهتری نسبت به گذشته انجام می شود.

جوهرهای رنگدانه ای بر پایه حلال نیز برای بهبود کیفیت تصویر معرفی شده اند.

علاوه بر موارد فوق، جوهرهای کیورینگ UV نیز تولید و به فروش می رسد.

اجزا و قطعات چاپگر جوهرافشان

اجزا و قطعات پرینتر جوهرافشان

سر چاپگر جوهرافشان

هد چاپگر مهمترین و مهم ترین قسمت دستگاه است که به آن هسته چاپگر جوهرافشان می گویند. نازل چاپگر مجموعه ای از نازل های متعدد است که قطرات جوهر را روی کاغذ پخش می کند. لازم به ذکر است که تعداد و اندازه گلوله ها بر کیفیت و وضوح تصویر یا کاراکتر چاپ شده تأثیر می گذارد.

سیستم تولید جوهر

سیستم تامین جوهر در این دستگاه بسته به کارتریج چاپگر یا سیستم تامین جوهر پیوسته و دائمی (CISS) می تواند متفاوت باشد. کارتریج های جوهر افشان نیز بسته به سازنده و مدل چاپگر جوهر افشان در اندازه های مختلف موجود هستند. در اکثر چاپگرهای جوهر افشان، 4 کارتریج مشخص شده وجود دارد که هر کدام شامل سه رنگ اصلی قرمز، سبز، آبی و مشکی هستند.

سیستم تامین جوهر پیوسته (CIS) که با نام‌های سیستم تامین جوهر پیوسته (CISS)، سیستم جریان پیوسته (CFS) یا سیستم پر کردن خودکار جوهر (AIRS) نیز شناخته می‌شود، روش دیگری برای تحویل حجم زیادی از جوهر مایع به سر چاپ . استفاده از این سیستم یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای کاهش هزینه های چاپ است.

سیستم حرکت سر چاپگر جوهرافشان (استپر موتور)

روی کاغذ، حرکت سیستم سر توسط یک موتور پله ای انجام می شود. در واقع با استفاده از این موتور هد چاپگر با دقت بیشتری حرکت می کند و خطاهای کمتری روی سطح کاغذ چاپ وجود دارد.

بند

واحد اصلی با استفاده از یک تسمه به استپر موتور متصل می شود و زمانی که تسمه از موتور حرکت می کند، سیستم هد چاپگر نیز حرکت می کند. لازم به ذکر است که این نوع مکانیزم در چاپگرهای ماتریس نقطه ای نیز یافت می شود.

تثبیت کننده میله

سیستم سر از یک نوار تثبیت کننده برای اطمینان از ثبات سر در حین حرکت استفاده می کند

انواع پرینترهای جوهرافشان

به طور کلی پرینترهای جوهرافشان را می توان با توجه به نوع کاربری به دو دسته اداری ( خانگی) و صنعتی تقسیم کرد. تفاوت اصلی این دو دسته در فرآیند چاپ است. در مدل های اداری و خانگی، هد و کاغذ در طول فرآیند چاپ حرکت می کنند. اما در چاپگرهای جوهرافشان صنعتی هد ثابت است و کاغذ حرکت خواهد کرد.

اگر قصد خرید چاپگر برای مصارف خانگی را دارید، پیشنهاد می کنیم به سراغ چاپگر جوهرافشان بروید. زیرا این دستگاه تصاویر را با کیفیت و وضوح بسیار بالا چاپ می کند و در ترکیب رنگ بهترین عملکرد را دارد. علاوه بر این، این چاپگر می تواند بر روی انواع کاغذ چاپ کند. چاپگرهای جوهر افشان صنعتی در خطوط تولید صنعتی استفاده می شوند.

برندهای پیشرو و صاحبان فناوری های جوهر افشان

چاپگر جوهرافشان کانن

برند محبوب کانن در سال 1937 در زمینه دوربین ها، دستگاه های فتوکپی و چاپگرهای کامپیوتری، دوربین های دیجیتال و فیلمبرداری، دوربین های رفلکس تک لنز و اسکنرها شروع به کار کرد. این برند یکی از پیشتازان صنعت چاپ است. کانن که دفتر مرکزی آن در توکیو قرار دارد با ارائه راه حل های جدید و استفاده از روش های کارآمد و نوآورانه به یکی از نیروگاه های این صنعت تبدیل شده است. فناوری چاپ جوهرافشان توسط یکی از مهندسان کانن به نام ایچیرو اندو اختراع شد که پس از پیاده سازی این فناوری توانست کانن را به یک برند نوآور در این زمینه تبدیل کند.

چاپگر جوهرافشان کانن

چاپگر جوهر افشان اپسون

یکی دیگر از بزرگترین شرکت ها در زمینه چاپگرهای جوهرافشان اپسون است که بخش زیادی از شهرت خود را مدیون چاپگرهای خود است. جالب است که این شرکت ژاپنی زیرمجموعه سیکا بوده و در ابتدای فعالیت خود در صنعت ساعت سازی محصولی منحصر به فرد را عرضه کرده است. پس از تولید و معرفی اولین چاپگر جوهر رنگی با وضوح بالا و با کیفیت در سال 1994، اپسون به بزرگترین و شناخته شده ترین برند این دستگاه تبدیل شد.

چاپگر جوهرافشان اپسون

چاپگر جوهر افشان اچ پی

کمتر کسی در صنعت IT وجود دارد که برند HP را نشناسد! اچ پی یکی از قدیمی ترین برندهای فعال در صنعت فناوری است که امروزه به عنوان طراح، سازنده و فروشنده محصولات نرم افزاری و سخت افزاری فعالیت می کند. پرینترهای جوهر افشان تولید شده توسط HP نیز از نظر کیفیت عملکرد بسیار خوبی دارند و گزینه ای عالی برای خرید به حساب می آیند.

چاپگر جوهر افشان اچ پی

چاپگر جوهر افشان تک کاره و چند کاره

پرینترهای جوهرافشان یکبار مصرف

همانطور که از نام این دستگاه پیداست، آنها فقط برای انجام یک کار طراحی شده اند و آن چاپ است. این نوع پرینتر جوهرافشان بیشتر در خانه استفاده می شود و فقط برای چاپ متن و عکس روی کاغذ قابل استفاده است. ابعاد یک چاپگر جوهر افشان یکبار مصرف کوچکتر است و زمان کمتری را می گیرد.

چاپگر جوهر افشان چند منظوره

برخلاف مثال قبلی، چاپگرهای جوهرافشان چند منظوره عملکردها و گزینه های بیشتری برای چاپ، کپی، اسکن و فکس دارند. عموماً از این نوع چاپگر در صنعت و ادارات استفاده می شود و در محیط های بزرگ با نیاز چاپ بالا قابل استفاده است. لازم به ذکر است که کیفیت چاپ پرینترهای چندکاره بسیار بالاست. از ویژگی های مثبت این دستگاه می توان به داشتن پورت کارت حافظه و چاپ بی سیم اشاره کرد.

پرینترهای جوهرافشان رنگی و سیاه و سفید

چاپگر جوهر افشان رنگی

همانطور که از نامش پیداست، کاربران می توانند با کمک این نوع چاپگر، اسناد متنی و گرافیکی را به صورت رنگی چاپ کنند. چاپگرهای جوهر افشان رنگی معمولاً دارای 4 کارتریج رنگی هستند و قیمت بیشتری نسبت به مدل های سیاه و سفید دارند.

چاپگر سیاه و سفید جوهر افشان

چاپگرهای سیاه و سفید جوهرافشان به شما این امکان را می دهند که متن و اسناد گرافیکی را به رنگ سیاه چاپ کنید. تنها رنگ چاپ این چاپگرها مشکی است، بنابراین از کارتریج استفاده می شود. چاپگرهای سیاه و سفید جوهرافشان قیمت کمتری نسبت به مدل های رنگی دارند.

انواع کارتریج و مخزن جوهر برای پرینترهای جوهرافشان

کارتریج های جوهر و مخازن جوهر دو روش برای تامین جوهر به چاپگر جوهرافشان برای چاپ تصاویر و اسناد روی کاغذ هستند و هر کدام در انواع مختلفی در بازار موجود هستند.

نوع کارتریج

دو دسته کارتریج جوهر در بازار وجود دارد: تونر و پیگمنت. این دسته به نوع جوهر موجود در آن بستگی دارد. یک کارتریج رنگدانه حاوی رنگدانه و یک کارتریج تونر حاوی مایع رنگی است. لازم به ذکر است که 95 درصد از اجزای اصلی کارتریج تونر را آب تشکیل می دهد و جوهر پیگمنت پودر فشرده شده در کارتریج مخلوط با آب است.

کارتریج جوهر افشان پرینتر جوهرافشان

انواع فروشگاه های اصلی

مخزن جوهر که به مخزن جوهر نیز معروف است، بخشی از چاپگرهای جوهر افشان است که در انواع مختلف با ساختار مشابه قابل خریداری است. مخزن جوهر هد چاپ داخلی ندارد و با لوله های باریک به هد چاپ متصل می شود. لازم به ذکر است که مخزن جوهر به عنوان کارتریج دائمی یا شارژی نیز شناخته می شود.

انواع کارتریج جوهر برای چاپگر

آخرین کلمه

در این مقاله آوا فرهنگ آریا با چاپگرهای جوهرافشان و مکانیک آنها آشنا شدیم. چاپگرهای جوهر افشان یکی از بهترین و پرکاربردترین چاپگرهای موجود در بازار هستند که در انواع منازل و صنایع موجود می باشند. یکی از بهترین و قابل اعتمادترین برندهای چاپگر جوهرافشان Canon است که از نظر کیفیت و قدرت از رتبه بالایی برخوردار است. برای خرید پرینتر جوهرافشان کانن می توانید به سایت آوای فرهنگ آریا مراجعه کنید.

لینک منبع: https://avafarhang.com/what-is-inkjet-printer/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.